JACHT MORSKI FREYR
Historia
Jacht morski Freyr jest unikalny w każdym calu. Bezsprzecznie nie ma drugiego takiego jachtu na żadnych wodach świata.
Bez wątpienia ważny jest fakt, że jacht został zbudowany i wyposażony na potrzeby rejsu dookoła świata, który odbył się w latach 2013-2015 pod dowództwem kapitana Janusza Tywoniuka. Chociaż w tamtym czasie łódka Freyr nosiła nazwę Stefani, inspirowaną imieniem żony kapitana. Rejs ten marzył się kapitanowi od najmłodszych lat. Sam się przyznaje, że przygotowania do niego trwały nawet 30 lat. Dlatego przez ten czas gromadził mapy, informacje, a nawet części jachtu.
W rezultacie, w 2006 roku pod wiatą stanęła skorupa Janmora 45CL, polskiej konstrukcji. Prawie 6 lat trwały prace nad jachtem, aby ostatecznie w roku 2012 Stefani była gotowa do pierwszego wodowania. Jednak, jak to zazwyczaj przy takich projektach bywa, i tutaj droga do sukcesu była wyboista. Początkowo kapitan planował budować jacht samodzielnie. Szybko jednak do pracy zaangażował, wspaniałego inżyniera budowy jachtów i małych okrętów, aby nadzorował pracę nad łódką. Przygotowania jachtu trwały dłużej niż było to pierwotnie zakładane.
Przede wszystkim jacht Stefani pokonał łącznie około 35 tysięcy mil morskich. Odwiedził takie miejsca jak wyspy San Blas, Markizy, Tahiti, Fidżi, Durban czy Cape Town. W zęzie jachtu znaleźliśmy takie niespodzianki jak woda z Kapsztadu, czy pomidory w puszce z Australii. Z pewnością kapitan planując trasę rejsu nie chciał się śpieszyć. Trasa wiodła głównie przez regularne i bezpieczne pasaty, aby ostatecznie 9 lipca 2015 roku dobić do mariny w Szczecinie, kończąc w ten sposób dwuletni rejs dookoła świata.
Wyposażenie jachtu
Jacht wyposażony został w najwyższej klasy osprzęt, aby zapewnić możliwie wysoką trwałość podczas kilkuletniej, ciągłej eksploatacji. Zabudowa wnętrza wykonana ze sklejki mahoniowej. Na dziobie znajduje się potrójna dziobowa, na prawej burcie pojedyncza kabina armatorska oraz toaleta, a na rufie duża kabina z dwoma podwójnymi kojami i oddzielną toaletą.
Duża mesa z pewnością gwarantuje komfort całej załodze. Wzdłuż prawej burty znajduje się kambuz wyposażony w lodówkę, kuchenkę gazową z piekarnikiem na kardanie, dwie komory zlewu, wodę słodką oraz wodę zaburtową. Obie toalety wyposażone w kingstony, umywalki, baterie z funkcją prysznica oraz odpływy podłączone do studzienek odprowadzających wodę. Na koniec, na jachcie znajduje się bojler zapewniający ciepłą wodę.
Osprzęt pokładowy:
- maszt i takielunek stały Selden
- 6 kabestanów samoknagujących Lewmar Ocean
- stopery lin Lewmar D2
- winda kotwiczna Lewmar H2, kotwica pługowa 20 kg i 100 m łańcucha
- szprycbuda
Silnik Beta Marine 50 (rocznik 2021):
- 50 koni mechanicznych
- dwa alternatory 70A i 175A
- hydrauliczna przekładnia
Żagle:
- genua rolowana
- grot (3 refy z kokpitu)
- fok
- fok sztormowy
- grot ¾
- spinaker
Bezpieczeństwo:
- tratwa ratunkowa VIKING RescYou™ Ocean dla 8os.
- radiopława EPIRB z GPS i AIS McMurdo Smartfind G8
- transponder radarowy SART McMurdo S4
- kamizelki pneumatyczne z wbudowanymi szelkami i podwójnymi “wąsami” do asekuracji
- 2 solidne lifeliny na burtach
- pozostałe podstawowe wyposażenie ratunkowe (rakiety, koła ratunkowe etc.)
Nawigacja, łączność, instrumenty:
- GPS z ploterem map Raymarine E90 w
- ploter map w kokpicie Raymarine Element 7
- autopilot, log, echosonda i wiatromierz Raymarine ST70
- radio VHF z DSC Raymarine
- sonar – pomiar głębokości zarówno pod jak i przed jachtem – EchoPilot FLS bronze
- transponder AIS
Pozostałe:
- ogrzewanie 3-systemowe (kaloryfer w każdej kajucie i toalecie oraz nadmuch ciepłego powietrza w mesie):
– wymiennikiem ciepła z silnika
– elektryczne, prądem 230V (w porcie)
– webasto z rozprowadzeniem wodnym (podczas płynięcia na żaglach) - dwupalnikowa kuchenka z piekarnikiem
- dwukomorowy zlew
- bojler z wodą ogrzewaną silnikiem lub elektrycznie (w porcie)
- panele słoneczne
- gitara podkładowa
Dane techniczne jachtu
Długość całkowita | 13.60 m | Zbiornik paliwa | 450 l |
Masa całkowita | 13 000 kg | Zbiornik wody pitnej | 700 l |
Szerokość całkowita | 4.00 m | Ożaglowanie | 83.00 m2 |
Zanurzenie | 2.20 m | Ilość koi | 8 osób |
Wysokość w kabinie | 1.95 m | Kabiny | 3 + mesa |
Balast | 4 800 kg | Toalety z prysznicami | 2 |